Iloitsetko sinäkin peruuntuneista juhlista?

Posted on 27 toukokuun, 2020Kommentit pois päältä artikkelissa Iloitsetko sinäkin peruuntuneista juhlista?

Kevään peruuntuneet ylioppilasjuhlat ja kesän suuret häät ovat suurimmaksi osaksi aiheuttaneet paljon pahaa mieltä ja surua ihmisissä. Moni introvertti voi kuitenkin sisimmässään tuntea pientä helpotusta, koska kerrankin on tulossa kevät ja kesä, jolloin ei tarvitse altistaa itseään suuren väkijoukon aiheuttamille tunnekuohuille ja siitä aiheutuneelle ahdistukselle tai väsymykselle.

Tunnistatko itsesi? Et ole tämän tunteen kanssa yksin.

Iloitsetko sinäkin peruuntuneista juhlista?

Kun introvertti henkilö saa kutsun juhliin, hän ei suinkaan kilju innosta tai säntää ensimmäisenä hankkimaan itselleen uutta vaatetusta. Kun tähän vielä lisätään henkilön herkkyys on melkoinen tunnemylläkkä jo valmis, toisaalta haluaa mennä, koska ei halua loukata juhlien järjestäjää jäämällä pois, mutta toisaalta koko ajatus juhlista saa aikaiseksi suuren ahdistuksen.

Jos et tässä tilanteessa ole sinut oman introverttiyden ja/ tai herkkyytesi kanssa, joudut tilanteeseen, joka tuntuu pahalta, miten vain sen käännät.

Mutta onko tämä asia muutettavissa? Onko mahdollista opetella pois tästä automattisesti syntyvästä tunnemyrskystä ja tulevaisuudessa ottaa vastaan kutsuja ilolla?

Oletko henkilö, joka ahdistuu jo saadusta juhlakutsusta?

Niin moni introvertti ja/ tai herkkä henkilö elää usein elämäänsä sopeutuen ja painii päivittäin riittämättömyyden tunteiden kanssa, tiedätkö tunteen?

Jos et ole hyväksynyt itseäsi ja sitä, että olet joko herkkä, introvertti tai molempia, on lopputulos se, että elät jatkuvasti omia luontaisia persoonallisuuspiirteitä vastaan. Kun tätä tilannetta jatkuu tarpeeksi kauan, aiheuttaa se sinussa huonommuden ja riittämättömyyden tunteita.

Nämä tunteet taas syövät itseluottamustasi ja päivä päivältä olet vähemmän oma itsesi, koska sehän ei ole tarpeeksi. Vai onko?

Itse aloin jossain vaiheessa elämää ymmärtämään, etten oikeastaan pidä juhliin osallistumisia mukavana ajatuksena. Tunsin pientä huonommuutta ja ihmettelin, miksi en innostu, kun toiset ympärilläni alkoivat kuumeisesti etsimään uusia vaatteita tai muulla lailla valmistumaan tuleviin juhliin.

Kun sitten ymmärsin oman herkkyyteni ja osittaisen introverttiyteni, aloin ymmärtämään omia reagointitapojani. Se, että olen osittain introvertti aiheuttaa minussa sen, etten aina niin välitä tilanteista, joissa on paljon ihmisiä.

Herkkyys minussa taas saa aikaan järjetöntä väsymystä tällaisissa tilanteissa, kun imuroin kaiken ympärillä tapahtuvan ja toisten ihmisten tunnetilojen koko skaalan. Väsymys muuttuu todella nopeasti ylivirittymiseen ja se tila vasta viekin voimia.

Miten voit helpottaa juhliin ja tilaisuuksiin osallistumista vaikka olet introvertti ja/ tai herkkä?

Ensimmäiseksi kehottaisin sinua hyväksymään itsesi sellaisena, kun juuri sinä olet. Se, ettet hihku innosta, kun saat kutsun juhliin tai johonkin muuhun tilaisuuteen on ihan ok. Se, että annat itsellesi luvan reagoida omalla tavallasi auttaa jo paljon.

Toinen asia, jonka voit ennen juhlia tehdä on se, että annat itsellesi luvan poistua tilanteesta juuri silloin, kun itse päätät. Sinun ei tarvitse olla juhlissa viimeinen vieras tai edes se toiseksi viimeinen.

Kun tunnet, että et enää jaksa, voit poistua, eikä tähän aina edes tarvita kohteliaita poistumisfraaseja, jotka nekin voivat jo itsessään aiheuttaa sen, ettet kehtaa lähteä juuri silloin, kun sinä oikeast haluaisit lähteä. Aina ei toki tarvitse lähteä kokonaan pois juhlasta, vaan jo se voi auttaa, että käyt hetken ulkosalla tai istut vaikka hetken vessassa hengittelemässä.

Jos olet herkkä tuntemaan toisten ihmisten tunnetiloja paras ehdotukseni sinulle on tämä:

Opettele erottelemaan omat ja toisten tunteet.

Kun toisten ihmisten tunnetilat tuntuvat liian raskailta kantaa, voit tässäkin tilanteessa kohteliaasti poistua tilanteesta ja hakeutua omaan rauhaan. Tällöin saat hieman aikaa itseksesi jaotella omat tunteesi toisten tunnetiloista.

Itse olen näitä tapoja harjoitellut muutaman vuoden ja huomaannut että ne toisinaan toimivat hyvin ja toisinaan vähemmän hyvin. Riippuu usein siitä, mitkä voimavarat minulla energisesti ovat käytössä.

Jos tunnen olevani hyvässä energisessä iskussa, hoidan tällaiset tilanteet ja tilaisuudet helpolla. Lähden ajoissa ja osaan olla imemättä itseeni toisten tunnetiloja. Osaan jopa nauttia hyvistä keskusteluista ja ihmisten kohtaamisista.

Mutta jos energiani ovat vähissä jo ennestään, minulla on vaikeuksia jaksaa ihmisten keskellä ja imuroin kaikkien ihmisten tunnetilat ja oma vähäinen energiani häviää muutamassa hetkessä.

Näissä tilanteissa pitää aina muistaa se, että jokainen hetki sinäkin teet parhaasi, ja se riittää. Se, että olet armollinen itseäsi ja omia piirteitäsi kohtaan on joka tilanteessa tärkeää. Älä soimaa itseäsi siitä, että olet sellainen kuin sinä olet.

Älä yritä liikaa muuttua joksikin muuksi, koska silloin et kunnioita omaa itseäsi.

Tärkeää tässä elämässä on se, että elät sellaisella tavalla, että itse voit hyvin. Et ole täällä sen vuoksi, että miellyttäisit toisia tai saisit heidän hyväksynnän. Kun arvostat omia luonteenpiirteitäsi samalla, kun arvostat toisia ihmisiä sellaisina, kun he ovat, omina persooninaan, ovat jopa tulevat juhlat ja tilasuudet helpommin lähestyttäviä.

Muistakaa kuitenkin, että 31 toukokuuta asti max. 10 henkilön ja 1 kesäkuuta alkaenkin ”vain” 50 henkilön kokoontumiset sallitaan.

Kiitos, että luit kirjoitelmani, Iloitsetko sinäkin peruuntuneista juhlista? Jos haluat, voit käydä lukemassa aikaisemman kirjoitukseni, Kuinka voit muutamalla keinolla hallita ylivirittymistä, täältä.