Kuinka voit muutamalla keinolla hallita ylivirittymistä

Posted on helmikuu 7, 2020Kommentit pois päältä artikkelissa Kuinka voit muutamalla keinolla hallita ylivirittymistä

Yliväsynyt ja yliviritynyt, kuulostaako tutulta? Joskus tuntuu, että herkkyytemme aiheuttaa meille aivoihin ns. overload tilan ja se purkaantuu eri tavoin, joskus positiivisesti esim. nauruna ja kikatteluna ja toisinaan kaikki vaan tuntuu todella raskaalta, siis KAIKKI.

Se, että me herkät monesti väsymme tai yliviritymme, johtuu yksinkertaisesti siitä, että aivomme ottavat vastaan niin paljon informaatiota ja vaikutteita.

Kun tätä informaatiota ja vaikutteita sitten tulee liika kerrallaan, emme enää pysty hallitsemaan niitä ja silloin yliviritymme.  Mutta miten tätä tilaa voi estää syntymästä? Haluankin kertoa sinulle, kuinka voit muutamalla keinolla hallita ylivirittymistä.

Kuinka voit muutamalla keinolla hallita yliviritymistä

Muista ettet koskaan ole ylivirittymisesi uhri ja sinun ei tarvitse pelätä sitä, koska kaikkihan johtuu siitä, että olet tietoinen kaikista ärsykkeistä ja tiedostat asioista ympärilläsi. Ja ehkäpä tämä onkin vaan hyvä asia.

Tärkeää on se, että valitset sen mikä sinulle toimii ja että valitset sen ennen kuin olet ylivirittyneessä tilassa. Valitse se tapa, joka sinulle toimii ja tuntuu sinulle helpolta ja oikealta.

Voimme ylivirittyä jo siitä, että valitsemme asioita ja toimintatapoja, joita luulemme toisten odottavan meidän valitsevan tai että ajattelemme, että meillä on niin paljon asioita hoidettavana.

Teemme to do listoja ja kuvittelemme, että kaikki täytyy tehdä heti. Herkkinä meillä on myös taipumus jumittua tähän ajatukseen ja stressaamme itsemme ylivirittyneeseen tilaan.

Sen sijaan, että keskitytään ajatukseen siitä, että tilanne on raskas tai etten kestä tätä tilannetta siirrämme huomion itseemme ja tiedostamme, ettemme ole tilanteessa kiinni ja että olemme tietoisia kaikista vaikutteista ja sen vuoksi tunnemme mitä tunnemme.

Miten sinä voit kohdata oman ylivirittyneisyytesi

Mutta voisimmeko alkaa ajatella, ettemme ole ylivirittyneisyyden uhreja ja ajatella, ettei oikeastaan edes tarvitse pelätä. Monet meistä kantaa mukanaan pelkoa ylivirittymisestä ja suunnittelemme elämäämme aivan liika.

Tämä itsessään jo voi aiheuttaa stressiä, joka johtaa siihen mitä yritimme suunnittelulla estää, eli päädymme ylivirittyneeseen tilaan.

Se mitä vastustamme, se pysyy.

Loppujen lopuksi elämässä on harvoja asioita, joita sinun täytyy ja pitää tehdä. Voit tällaisessa tilanteessa pysähtyä ja kysyä itseltäsi; ”jos en tee tätä asiaa juuri nyt tai edes tänä päivänä tai voisinko tehdä sen myöhemmin tai toisena päivänä.

Voit jopa kysyä itseltäsi, tuleeko joku kuolemaan, jos en tee tätä asiaa juuri nyt. Silloin tilanne usein selvenee itsestään, hyvin harvoin on tilanteita, joissa joku tekemätön asia johtaa toisen kuolemaan.

Tämä tapa myös helpottaa irti päästämistä ja tekee sen vähemmän dramaattiseksi ja näet, että olet saattanut suurennella asian tärkeyttä. Tärkeintä on aina muistaa happinaamari sääntö; auta itseäsi ennen kuin autat toisia.

On ihan ok valita itsellesi ensin ja mieti, kuinka hauskaa siitä voikaan tulla, kun laitat itsesi ja omat tarpeesi kerrankin ensimmäiseksi prioriteetiksi.

Vinkkejä itsesi rauhoittamiseen

  • Sulje silmäsi. Silmiemme kautta saamme noin 80% aistiärsykkeistä. Voimme siis katkaista ärsyketulvan hetkeksi yksinkertaisesti sulkemalla silmämme.
  • Hengitä. Kun fokusoit hengittämiseen ja etenkin suun kautta uloshengittämiseen autat kehoasi rauhoittumaan ja rentoutumaan. Voit myös keskittyä hengittämään vatsasi kautta syviä ja rauhallisia henkäyksiä.

Laske kolmeen sisäänhengityksellä ja kuuteen uloshengityksellä ja kehosi rauhoittuu aika nopeaa. Tämä kaikki vaatii vain keskittymistäsi.

Muita hyviä kehon rentouttajia ovat esimerkiksi yin jooga, meditaatio ja mindfulness harjoitukset.

  • Etsi rauhallinen paikka. Hakeudu rauhalliseen paikkaan, missä aistisi saavat levätä. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi luonto tai vaikka huone, jossa voit olla hetken rauhassa

Joskus riittää, että poistut huoneesta/ tilasta missä olet ja menet esim. vessaan tai toiseen huoneeseen, missä voit olla hetken itseksesi ja saada tilaa aisteillesi.

 Jos olet esimerkiksi kaupungilla ja tunnet, että saat aivan liikaa ärsykkeitä voit etsiä jonkun rauhallisen paikan kuten puiston, tai rannan.

  • Valitse se mikä sinulle toimii parhaiten. Usein väsymme siitä, että teemme asioita, jotka eivät toimi kohdallamme. Teemme asioita, joita emme oikeastaan tahtoisi tehdä. Yritä parhaasi mukaan valita asioita, jotka toimivat parhaiten juuri sinulle.

Älä venytä omia rajojasi liikaa ja harjoittele sanomaan ei asioille, jotka tuntuvat kohdallasi väärältä.

  • Valitse ystävät ja tilanteet, joissa voit olla juuri se, joka olet. Parasta on, kun voit ilman toisten ihmettelyä tai kyselyjä vetäytyä pois toisten seurasta, jos tunnet itsesi väsyneeksi tai tarvitset hetken omaa rauhaa ilman, että sinun tarvitsee pelätä, mitä toiset sinusta ajattelevat.
  • Kysy itseltäsi kysymyksiä ja kuuntele intuitiotasi. Voit kysyä itseltäsi, mitä minä tarvitsen juuri nyt, mitä minä kaipaan, miten voin valita tässä hetkessä jotain muuta kuin se mitä valitsen juuri nyt, mikä olisi hauskempaa, kevyempää, ihanampaa.

Jos valitsen itseäni varten juuri nyt, mitä valitsen?

Käy lukemassa lisää herkkyydestä ja siitä, miksi se ei ole diagnoosi tai sairaus täältä.