Millä tavoin voit herkkänä rauhoittaa mielesi?

Posted on 18 maaliskuun, 2020Kommentit pois päältä artikkelissa Millä tavoin voit herkkänä rauhoittaa mielesi?

Viime aikojen tapahtumat niin korona viruksen leviäminen kuin hallituksen päätökset ja sen seuraukset ovat saaneet aikaan monenlaista reaktiota meissä kaikissa.

Media sekä some tykittävät jatkuvalla syötöllä kaiken asiallisen ja ei niin asiallisen tiedon. Ihmiset hamstraavat mitä kummallisimpia tuotteita kaupoista. Paniikki kasvaa ja kun maamme hallitus lopulta tekee kaikkensa, jottei virus pääsisi leviämään hallitsemattomasti, sekin aiheuttaa stressiä ja ahdistusta.

Ymmärrettävää, totta kai. Emme ole toisen maailmansodan jälkeen tässä maassa joutuneet elämään poikkeuslakien tai valmiuslain puitteissa. Mutta toivoisin kaikkien nyt viimein pysähtymään ja miettimään, mikä tässä elämässä oikeasti on tärkeää?

Millä tavoin voit herkkänä rauhoittaa mielesi?

Ensinnäkin paniikkiin ei mielestäni ole tarvetta. Valehtelisin, jos sanoisin, etten itse ole tuntenut pientä kauhua, etenkin sillä hetkellä, kun hallitus julkisti 19 kohdan listan, joiden avulla koronan leviämistä aletaan hillitsemään. Hetken ajan tunsin suurta ahdistusta, koska asiasta tuli todellinen. Se ei enää ollut mikään mediassa tai somessa oleva peloite vaan täyttä totta, johon jopa maamme hallitus puuttuu suurella kädellä.

Sitten rauhoitin itseni. Eikö ole hyvä asia, että hallituksemme todella puuttuu tähän ongelmaan ja että me, Suomen kansa, yhdessä teemme kaikkemme, jotteivat ne, jotka ovat viruksen edessä heikoimmillaan, saa tartuntaa.

Se, että antaa tunteiden tulla niinkuin ne tulevat ovat paras keino tässäkin tilanteessa. On täysin ymmärettävää, että tunnet pelkoa, kauhua ja ahdistusta, mutta älä jää jumiin näihin tunteisiin .

Kun ahdistus tai paniikki kasvaa voit kokeilla näitä neuvoja:

  1. keskity hengitykseesi, anna ilman kulkea hitaasti nenästäsi sisään ja uloshengityksellä suun kautta ulos, niin että uloshengitys on hieman pidempi kuin sisäänhengitys. Muutaman kerran toistettuasi tämän, huomaat, että kehosi rentoutuu.

  2. Älä lue kaikkia iltapäivälehtien tai somen syöksemää uutisvirtaa, se saa kenet vain herkmostumaan ja herättää paniikin tunteet. Ota tavaksesi katsoa vain yhdet uutiset päivässä , olen varma siitä, että tälläkin tavoin pysyt kärryillä maamme ja muun maailman tapahtumista.

  3. Pyri pitämään tai rakentamaan jonkinlaiset rutiinit päivillesi. Pidä taukoja, ulkoile, liiku.

  4. Kysy itseltäsi, miten voin tehdä elämästäni mahdollisimman hyvää näinä poikkeuksellisina aikoina? Mieti, mitä ovat ne asiat, jotka tuovat sinulle iloa ja hyvän olon tunteita ja tee niitä asioita.

  5. Muistuta itseäsi siitä, ettei tämäkään tilanne ole lopullinen. Elämme poikkeuksellisia aikoja, mutta tianne ei tule jatkumaan loputtomiin.

  6. Muistuta itseäsi myös siitä, että kun sinä huolehdit itsestäsi, pysyttelet kotosalla ilman suurempia ihmiskontakteja muutaman viikon ajan, pelastat luultavasti monen vanhuksen tai perussairaudesta kärsivän ihmisen hengen.

Miten saa voimia jaksaa muuttuneen arjen keskellä?

Uskon, että monessa perheessä eletään uuden edessä, kun vanhemmat saatavat olla etätyössä ja lapset kotona. Arki täytyy järjestellä uudelleen kun kouluun, työhön ja harrastuksiin ei pääse. Moni joutuu tahtomattaan hidastamaan elämäänsä ja jo se voi aiheuttaa stressiä ja ahdistusta. Jos elämän tavallisesti on täyteen ahdettu harrastuksilla ja menoilla, voi paikoillaan pysyminen olla alkuun vaikeaa.

Uskon, että tämä asia on meille introverttiyteen kallistuneille hieman helpompi hyväksyä. Saatamme tuntea jopa hieman helpotusta siitä, ett’ä nyt onkin ihan ok olla kotona ja pysytellä omissa oloissaan. Ahdistusta voi kuitenkin aiheuttaa se, ettemme välttämättä saa omaa aikaa samalla tavoin, kuin olemme tottuneet.

Extroverteille henkilöille tilanne voi olla suurikin ahdistuksen aiheuttaja. Jos on tottunut olemaan vauhdissa ja tapaamaan ystäviään päivittäin, voi pysähtyminen ja seuran puute olla vaikeaa.

Ehkä nyt onkin aika todella pysähtyä ja miettiä uudelleen omat arvot ja huomata ne pienet asiat elämässä, ne jotka todella merkitsevät jotain. Keskittyä lapsiimme, ystäviimme tai lemmikkeihimme. Olla heille läsnä ja ennenkaikkea, olla itselleen läsnä. Nyt voidaan lopultakin hengähtää ja tehdä niitä asioita, joita emme tavallisesti ”kerkeä”, koska aina on kiire jonnekin.

Se, että ottaa aikaa myös itsellleen on äärimmäisen tärkeää. Jos et voi tehdä niitä asioita, mitä tavallisesti teet omalla ajallasi, mieti, mitä voisin tehdä sen sijaan. Ehkä voit tavata ystäviäsi netin kautta, oleilla luonnossa, retkeillä perheesi kanssa. Tai vaikka keittää kupin teetä tai kahvia ja juoda sen ilman mitään kiirettä. Opettele huomaamaan ne pienet kauniit asiat ympärilläsi sen sijaan, että murehdit turhaa tai stressaat tilanteesta, jossa me kaikki nyt eletään.

Mielestäni on tärkeää ennenkaikkea muistaa syy siihen, että olemme tällä hetkellä tässä tilanteessa.

Tärkeää on myös tiedostaa se, ettei tämä tilanne tule kestämään kuin pienen heken elämässämme. Jos isovanhempamme selvisivät sodasta, niin eiköhän me selvitä muutaman viikon paikoillaan pysymisestä.

Kiitos, että luit postauksen Millä tavoin voit herkkänä rauhoittaa mielesi. Halutessasi voit käydä lukemassa postauksen siitä, tarvitseeko sinun herkkänä suojautua ympäristöltäsi täältä