Millaisia reaktioita herkkyys sinussa aiheuttaa ja miksi

Posted on 24 heinäkuun, 2020Kommentit pois päältä artikkelissa Millaisia reaktioita herkkyys sinussa aiheuttaa ja miksi

Kun mediasta lukee herkkyydestä saa usein sellaisen kuvan, että herkkyys on hyvin rajoittava luonteenpiirre, jopa jonkinlainen sairaus. Herkkyyshän ei todellakaan ole mikään sairaus ja rajoittavaksi tekijäksi se muuttuu vain, jos emme opettele elämään herkkyytemme kanssa.

Mutta miksi me herkät olemme enemmän taipuvaisia ärsykkeille ja miten herkkyyden kanssa voi opetella elämään tasapainossa, niin ettei se vie voimiamme vaan antaa meille mahdollisuuden elää parasta elämäämme?

Millaisia reaktioita herkkyys sinussa aiheuttaa ja miksi

Mutta mitä herkkyys on ja mitä se ei ole?

Herkkyyshän on sitä, että reagoit vahvasti ulkoisiin ja sisäisiin ärsykkeisiin. Tämä johtuu hermostostasi, joka käsittelee aistien välittämää tietoa laajemmin ja syvällisemmin.

Herkkyys EI ole mikään sairaus eikä siitä voi saada diagnosia. Herkkyyttä on tutkittu jo jonkin aikaa. Tunnetuin tutkija on ehkä amerikkalainen psykologian tohtori Elaine Aron (outlink), joka on antanut piirteelle nimen HSP eli highly sensitive person. Käy lukemassa enemmän Elaine Aronista täältä

Suomessa herkkyyttä on tutkinut jo edesmennyt filosofian tohtori Sylvi- Sanni Manninen (outlink). Hän kehitti väri-muoto havaintotestin jo 1950- luvulla. Tästä voit käydä tutustumassa Sylvi-Sanniin ja hänen kirjaan; Outolintu.

Hyväksymällä herkkyytesi voit opetella antamaan itsellesi armoa

Herkän ihmisen tärkeimmät teot itsellen ovat hyväksyminen ja armollisuus. Sinun tulee yksinkertaisesti hyväksyä oma herkkkyytesi, miten ikinä se ilmeneekään.

Kun opettelet hyväksymään itsesi ja sen, että olet herkkä, ei sinun enää tarvitse rajoittaa elämääsi sen vuoksi. Voit tehdä kaikkea sitä, mitä mieleesi juolahtaa, vaikkakin pienempinä annoksina.

Armollisuuus itseäsi kohtaan on todella tärkeää. Kun olet herkkä, olet usein myös valtavan armoton itseäsi kohtaan. Harjoittamalla armollisuutta, olemalla yetävä itsellesi voit antaa itsellesi oikeuden siihen, ettet aina jaksa toisten tahdissa ja että tarvitset enemmän aikaa palautumiseen tekemisten välillä. Niinhän sinä antaisit anteeksi ystävällesikin.

Kun herkkä ihminen on väsynyt liiasta prosessoimisesta korostuvat kaikki herkkyyden piirteet. Äänet satuttavat korvia, hajut kuvottavat, valo ärsyttää silmiä puhumattakaan siitä, miten sekoitat omat ja toisten tunteet saamatta kiinni siitä mikä on mitäkin. Ahdistaa ja puristaa, ylianalysoit jokaisen tapahtuman ja vilkas mielikuvituksesi saa aikaan kauhuskenaarioita asiasta kuin asiasta.

Kuulostaako tutulta?

Koska herkkä ihmine usein on myös erittäin tunnollinen on tällaisissa tilanteissa vaikea pysähtyä ja myöntää itselleen, että nyt on tullut ihan liikaa ärsykkeitä.

Olemme herkkinä myös ihan liian vaativia itseämme kohtaan ja sivutamme sen tosiasian, ettei herkkytemme aiheuttama väsymys ole itseaiheutettua vaan se tulee kaikesta siitä puolitiedostetusta ja tiedostattomasta prosessoinnista, joka on käynnissä sisällämme kaiken aikaa.

Sen sijaan, että rajoittaisit elämääsi herkkyytesi vuoksi, voit opetella elämään tasapainossa

Pahinta, mitä voit herkkänä ihmisenä itsellesi tehdä, on se, että annat herkkyytesi rajoittaa elämääsi. Jos alat käyttämään herkkyyttäsi tekosyynä siihen, miksi et voi tehdä asioita, ”koska olen herkkä”, olet loputtomassa suossa, josta ei ole ylöspääsyä.

Voit antaa itsellesi luvan olla väsynyt ja hyväksyä sen, ettet aina jaksa. Et jaksa ylimääräisiä ihmisjoukkoja, ääniä, hajuja, sosiaalisia kontakteja. Muistuta itseäsi siitä, että se on ohan ok.

Älä kuitenkaan anna tälle tunteelle liikaa valtaa.

Kun tiedostat sen, että herkkänä yksinkertaisesti tarvitset enemmän aikaa palautumiselle, levolle ja yksin ololle, voit ottaa sitä silloin, kun sinulla on siihen tarve, ilman huonoa omatuntoa tai häpeää.

Silloin, kun olet opetellut oman ajan, levon ja palautumisen tarpeesi ja todella noudatat niitä, silloin, kun sinulla on siihen tarve, voit käyttää kaiken muun ajan juuri siihen mikä tuo sinulle iloa elämääsi.

Voit tavata ystäviäsi, jopa meluisassa ihmisten täyttämässä paikassa ja todella nauttia tästä, kunhan vain muistat, että olet täysin oikeutettu lähtemään pois silloin, kuin sinusta siltä tuntuu.

Olet sittten extrovertti, inttrovertti tai vähän molempia, olet kuitenkin ensisijaisesti herkkä. Sinun tulee antaa itsellesi lupa siihen, että tarvitset enemmän aikaa palautumiseen koska hermostosi ja aivosi vaativat sitä.

Pysähdy, lepää, ota omaa aikaa; palaudu

Kun opettelet kuuntelemaan itseäsi voit antaa itsellesi luvan lepoon ja palautumiseen aina kun tiedostat tarpeen siihen. Tämä vaati sinulta kuitenkin se, että osaat pysähtyä ja kuulostella vointiasi.

Voit aloittaa harjoittamaan tätä asiaa esimerkiksi niin, että laitat itsellesi puhelimeen (tai johonkin muuhun kalenteriin) muistutuksen joka päivälle samaan aikaan. Tällöin pysähdyt ja kuulostelet, miltä sinusta tuntuu juuri sillä hetkellä. Oletko kenties väsynyt, kiukkuinen, ahdistunut tai tuntuuko siltä, että sinulla on ihan liikaa ”pakko tehdä” asioita?

Jos näin on, anna itsellesi lupa levätä hetki. Joskus riittää, että hengittelee syvään muutaman kerran (ylivirittynyt hermostosi rauhoittuu hieman). Näin on hyvä tehdä esimerkiksi töiden ohella, kun ei ole mahdollisuutta pitempään lepoon. Toisinaan saatat kuitenkin tarvita paljonkin lepoa, jotta taas jaksaisit. Hyväksy myös tämä.

Kehosi ja mielesi kyllä ilmoittavat koska sinä tarvitset lepoa ja koska olet taas voimissasi, kunhan olet valmis kuuntelemaan niitä.

Herkkä ihminen on voimissaan ja parhaimmillaan silloin, kun mieli on kevyt ja iloinen sinulla on tarmoa ja tunne siitä, että olet riittävä juuri tuollaisena, kuin sinä olet juuri nyt.

Kiitos, kun kävit lukemassa kirjoitukseni Millaisia reaktioita herkkyys sinussa aiheuttaa ja miksi. Jos haluat, voit käydä lukemassa aikaisemman kirjoitelmani, tarvitseeko sinun herkkänä suojautua ympäristöltäsi täältä.