Mitä teet, kun elämä tuntuu murjovan?

Posted on toukokuu 5, 2020Kommentit pois päältä artikkelissa Mitä teet, kun elämä tuntuu murjovan?

Kun elämä murjoo joka suunnasta, voi herkkä ihminen joutua taistelemaan äärirajoilla jaksamisensa kanssa. Mitä silloin voi tehdä, jotta mieli pysyy positiivisena, jotta jaksaisit jatkaa eteenpäin, tilanteesta huolimatta?

Mitä teet, kun elämä tuntuu murjovan?

Herkkä ihminen voi toisinaan olla altis synkistelyyn ja tämä voi korostua eteenkin silloin, kun moni asia omassa elämässä aiheuttaa stressiä tai paineita. En sano, etteikö näin olisi kaikille ihmisille, oli sitten herkkä tai ei, mutta usein herkkä ihminen voi jo luonteenpiirteensä vuoksi joutua ponnistelemaan hieman enemmän jaksamisensa kanssa.

Kun elämä murjoo joka suunnalta, voi helposti jäädä paikoilleen ja nostaa kädet pystyyn, koska asiat tuntuvat niin ylitsepääsemättömiltä. Mutta harvoin mikään asia on niin lopullinen, etteikö sille voisi jotain itse omilla toimillaan tehdä. Se, että uhriudut ja toteat, ettet voi tilanteellesi mitään on kaikkein pahin asia, mitä voit itsellesi tehdä. Koska aina, siis aina voi tehdä jotain. Jos ei itse, niin ainakin jonkun toisen avulla.

Paljon saa lukea ihmisten vihaisiakin kommentteja siitä, ettei kukaan voi aina olla positiivinen, varsinkaan silloin, kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle. No, siinä he ovat oikeassa, ei kukaan voi olla koko ajan positiivinen. Mutta aina täytyy pitää mielessä se, että pessimistisellä lähestymistavalla ei ainakaan pääse pois tukalasta tilanteestaan. Se jo auttaa, jos vain uskoo siihen, että asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella.

Mutta mitä voit konkreettisesti tehdä, silloin, kun elämä tuntuu murjovan?

  • Tee lista asioista, jotka sinua painavat. Mitkä ovat sellaisia asioita, mihin voit omalla toiminnallasi vaikuttaa ja mitkä ovat sellasia, mihin tarvitset apua. Onko olemassa asioita, joihin et voi vaikuttaa muuten kun antamalla ajan näyttää, miten käy?
  • Numeroi kirjoittamasi asiat tärkeysjärjestykseen, mikä on tärkeää hoitaa pois alta, mikä aiheuttaa eniten ahdistusta. Aloita sarakkeesta, johon olet listannut asiat, joihin voit itse vaikuttaa. Jatka sitten listalla johon tarvitset toisten apua ja lopuksi heität pois listan jossa on asiat, joihin et voi vaikuttaa millään lailla. Tämä viimeinen lista vie vain turhaa energiaasi ja kun et voi sille mitään tehdä on niiden asioiden pohtiminen täysin turhaa tässä vaiheessa.
  • Aloita listasi purkaminen.Tee yksi asia kerrallaan ja anna itsellesi aikaa näiden asioiden tekemiseen. Anna itsellesi jokin pieni palkkio jokaisesta tehdystä asiasta.
  • Huolehdi omasta jaksamisestasi. Tätä ei voi liikaa painottaa. Jos et jaksa huolehtia itsestäsi et jaksa tehdä mitään muutakaan. Kun ihminen nukkuu, syö ja liikkuu säännöllisesti hän voi paremmin. Ole armollinen itsellesi tässäkin asiassa, huolehdi itsestäsi sellaisella tavalla, joka sinulle sopii.

Mitä teen itse, kun asiat pakkaavat päälle?

Olen itse opetellut käyttämään juuri tätä listaamista, kun tunnen, että elämä paukuttaa sarjatulena kaikenlaista. Kun asiat kirjoittaa paperille ja joutuu pohtimaan, miten niihin voi vaikuttaa ja mikä on tärkeysjärjestys, ne useimmiten alkavat tuntumaan mahdollisilta käsitellä ja ennenkaikkea lopetan itse niiden suurentelemisen.

Se, että todella heitän pois listaamani huolet tai tekemiset, joihin ei kukaan voi ainakaan tällä hetkellä vaikuttaa, auttaa konkreettisesti siihen, että voin helpommin lopettaa niiden asioiden turhan murehtimisen. Koska herkkänä olen mestari myös turhassa murehtimisessa. Osaan tehdä kärpäsestä härkäsen asian kuin asian kanssa, jos en ole varuillani. Kun kaikki ahdistuksen aiheet ja ongelmalliset asiat ovat kirjoitettuna paperille ne saavat oikeat mittasuhteet ja silloin niiden kanssa on helpompi elää.

Vaikeinta minulle oli alkuun palkita itseni tehdyistä asioista. Tähän en suorittajana ollut tottunut, mutta kuinka hyvältä maistuukaan kahvi, joka on keitetty itselle palkkioksi tehdystä työstä, tai kuinka hyvältä tuntuu mennä kävelylle, kun on saanut jotain aikaiseksi.

Ennen kaikkea, kuinka hyvältä tuntuukaan se, ettet enää makaa sikiöasennossa ja odota, että kaikki kaatuu päälle. Se, että koet, että pystyt vaikuttamaan omaan tilanteeseesi, antaa niin paljon voimaa ja hyvää oloa.

Tärkein, mitä itselleni voin tehdä on kuitenkin se, että huolehdin omasta jaksamisestani. Minulle tämä tarkoittaa sitä, että nukun riittävästi, syön säännöllisesti, liikun valitsemallani tavalla ja saan omaa aikaa, ihan yksin, jotta taas jaksan olla sosiaalinen.

Kuulostaa todella yksinkertaiselta, mutta onko se?

Kaikki tämä voi kuulostaa todella yksinkertaiselta, ja voitkin ihmetellä tarvitseeko näistä edes kirjoittaa. Olet aivan oikeassa, silloin, kun ihmisellä on voimia, kaikki tämä onkin helppoa ja asiat tulevat hoidettua käden käänteessä.

Mutta niinä hetkinä, tai päivinä tai kausina, kun voimat ovat täysin kateissa ja meillä herkillä ne voivat joskus kadota hetkessä, voivat nämä olla hyviä keinoja päästä eteenpäin. Minäkin kadotan vieläkin voimani aika ajoin. Silloin koko maailma tuntuu harmaalta ja pienen pienikin asia saa äärettömät mittasuhteet päässäni.

Nämä hetket ovat niitä, joihin me tarvitsemme strategian, jonka avulla pääsemme eteenpäin. Koska näiden hetkien läpielämisen kautta me voimme taas nousta ja saada voimamme takaisin ja silloin elämä tuntuukin jo elämisen arvoiselta.

Kiitos, että luit kirjoitukseni Mitä teet, kun elämä tuntuu murjovan? Jos haluat voit käydä lukemassa aikaisemman kirjoitelmani oletko erityisherkkä vai sittenkin vahva herkkä täältä.