Miten herkkyys ja uupuminen oikeastaan liittyvät toisiinsa?

Posted on helmikuu 14, 2020Kommentit pois päältä artikkelissa Miten herkkyys ja uupuminen oikeastaan liittyvät toisiinsa?

Usein havahdumme siihen, että olemme huomaamattamme ajautuneet tilaan, jossa voimat ovat loppu. Emme ole huolehtineet itsestämme ja jaksamisestamme ja joka päivä tuntuu raskaalta ja vaikealta.

Ilo on muuttunut ahdistukseksi, eikä valoa tunnu löytyvän enää mistään.

Mutta mistä tämä johtuu? Johtuuko tämä liiasta kiireestä, huonosta ruokavaliosta vai liian vähäisestä liikkumisesta. Voi olla näinkin, mutta voisiko yksi syy tähän olla se, että olet herkkä? Miten herkkyys ja uupuminen oikastaan liittyvät toisiinsa?

Miten herkkyys ja uupuminen oikeastaan liittyvät toisiinsa?

Koska herkkä ihminen rekisteröi kaiken ympärillään hän myös käyttää paljon energiaa tähän. Tutkimusten mukaan herkillä ihmisillä on erittäin aktiivinen peilisolu järjestelmä, joka aiheuttaa sen, että me peilaamme jatkuvasti ympäröimäämme maailmaa ja sen tunnetiloja.

Herkän hermostomme vuoksi otamme jatkuvasti vastaan ärsykkeitä, joita aivomme jatkuvasti suodattaa.

Tämän vuoksi tarvitsemme aikaa palautumiselle, enemmän kuin ei sensitiiviset henkilöt. Aivomme yksinkertaisesti tarvitsevat enemmän aikaa, jotta ne voivat prosessoida ja lajitella kaiken rekisteröimänsä.

Me herkät voimme saada kritiikkiä liittyen herkkyyteemme toisilta, ei niin herkiltä henkilöiltä. Jos itse ei ole sinut oman herkkyytensä kanssa voi tämä johtaa siihen, että pidämme itseämme huonompina tai ylireagoimme tilanteisiin.

Jos emme osaa pitää puoliamme tai alamme itsekin kritisoimaan omaa olemistamme voi se johtaa huonoon itsetuntoon, ahdistukseen ja pahimmillaan henkiseen väsymykseen.

Moni herkkä voi myös käyttää energiaansa siihen, että yrittää olla ja jaksaa niin kuin muut. Kun herkkä ihminen ei saa tarvitsemaansa aikaa palautumiselle, voi sekin johtaa uupumiseen.

Meillä herkillä on luonteenpiirteemme mukaisesti useimmiten suuri empatiakyky. Jos itsetuntemuksemme ei ole kunnossa, voi rajojen laittaminen toisia kohtaan olla vaikeaa.

Sanomme kyllä asioille, joita emme oikeastaan halua tai edes jaksa tehdä.

Empaattiselle ihmiselle on tietenkin helppo toisten tulla juttelemaan omista ongelmistaan. Myös tässä herkän täytyy olla tarkkana, jottei joudu tilanteeseen, jossa yrittää ”pelastaa” kaikki muut ja unohtaa huolehtia itsestään.

Muutama vinkki sinulle siitä, miten estät uupumisen

  • Huolehdi siitä, että saat aikaa palautumiselle
  • Muista, että myös hyvät ja mukavat asiat voivat väsyttää
  • Älä tee enempää, kuin mitä jaksat
  • Opettele sanomaan ei asioille, jotka eivät palvele sinua
  • Älä anna muiden imeä energiaasi
  • Opettele erottamaan omat ja toisten toiveet
  • Tee asioita, jotka tuntuvat hyvältä juuri nyt

Miten voit estää uupumisen pienillä teoilla?

Tärkeää on myös välillä pysähtyä ja kysyä itseltään, miten oikein voin. Olenko väsynyt tai stressaantunut kaikesta tekemisistäni ja mitä voisin tehdä, jotta oloni helpottuisi.

Tämä kuulostaa teoriassa todella helpolta, mutta vaatii armollisuuden ja lempeyden opettelemista, itseään kohtaan. Välillä pitää myös antaa itselleen anteeksi sen, ettei voimia olekaan enempään juuri nyt.

Toinen on jokapäiväinen rauhoittuminen, olkoon se lukemista, luonnossa samoilua, meditaatiota, joogaa tai mikä nyt onkaan itselle SE juttu. Tärkeää tässä on kuitenkin se, ettei ala huomaamattaan suorittamaan rauhoittumista, ei muuten toimi niin.

Anna itsellesi lupa olla väsynyt. Hyväksy se, ettei energiaa ole ja se vapauttaa sinut syyllisyydestä. Ajattele, kuinka paljon hyvää mieltä voit sen sijaan saada, kun istahdat sohvalle, kääriydyt peittoon (näin talvella) ja annat itsellesi luvan vain olla.

Yksi asia, joka todella vie voimia ja energiaa on negatiivisten asioiden ja ajatusten kanssa painiminen. Jos tämän sijaan yrittää nähdä asiat edes hieman positiivisemmalla asenteella, voi jopa huomata, ettei asiat oikeastaan olekaan niin huonosti.

Me herkät olemmekin mestareita tässä asioiden suurentelemisessa. Kaikki katastrofin ainekset kyllä saamme kokoon ihan omalla vilkkaalla mielikuvituksella.

Hyvinvoinnista huolehtiminen, niin arkiselta, kuin se kuulostaakin, on meille herkille todella tärkeää. Lepo, ruoka ja liikunta, siinäpä meidän herkkien tärkein kolmikko, joista huolehtimalla voimme estää totaalisen uupumisen.

Lopeta täydellisyyteen pyrkiminen. Vaikka sisäinen kunnollinen ja tunnollinen sinäsi kirkuu kauhusta, kun et annakaan joka asialle 150%, pyydä sitä olemaan hiljaa ja huomaat, että useimmiten vähempikin riittää.

Ja muista, että asioita tapahtuu, meille kaikille, eikä kaikki ole vain positiivista höttöä.

Kiitos, että luit postauksen; Miten herkkyys ja uupuminen oikeastaan liittyvät toisiinsa?  Voit halutessasi käydä lukemassa siitä, mitä tunteet oikeastaan ovat täältä