Miten sinä voit hallita herkkyyden aiheuttamaa murehtimista

Posted on elokuu 19, 2020Kommentit pois päältä artikkelissa Miten sinä voit hallita herkkyyden aiheuttamaa murehtimista

Ahdistaa ja puristaa, kaikki tuntuu raskaalta ja ajatukset pyörivät samaa rataa. Et ehkä saa nukuttua kaikilta ajatuksiltasi ja päivät kuluvat murehtien kaikkea mahdollista ja ei mahdollista. Kuulostaako tutulta?

Tiedäthän, että herkkänä olet alttiimpi murehtimaan ja jopa ahdistumaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettet pystyisi tätä piirrettä itsessäsi hallitsemaan, mutta se vaatii harjoittelua niinkuin niin moni muukin asia meidän herkkien elämässä.

Mutta mistä tämä kaikki sitten johtuu ja mitä sille voi tehdä?

Miten sinä voit hallita herkkyyden aiheuttamaa murehtimista

Herkkyys sinussa saa aikaiseksi paljon tiedostamatonta toimintaa hermostossasi ja aivoissasi. Aistisi eivät oikeastaan ole sen tarkemmat kuin muillakaan, mutta aivosi käsittelevät kaikkea havainnoimaasi syvällisemmin.

Meillä herkillä on todistetusti taipumusta pohdiskeluun ja asioiden syvälliseen tarkasteluun. Osaamme katsoa asioita eri näkökulmista ja meillä on todella vilkas mielikuvitus. Meillä on myös taipumusta emotionalisuuteen, vivahteiden tajuun ja ärsykeherkkyyteen. (Voit tutustua tähän Elaine Aronin kehittämään DOES- malliin TÄSTÄ)

Kaikki nämä, yhdessä ja erikseen ovat todella kallisarvoisia lahjoja, mutta mitä tapahtuu, kun olemme kuormittuneita,ylivirittyneitä ja aivan liian väsyneitä?

Itsetuntemus on mielestäni tässäkin asiassa kaiken a ja o. Kun tiedostat oman herkkyytesi ja hyväksyt sen piirteet, voit opetella kuulostelemaan itseäsi ja sitä, mitä milloinkin tarvitset enemmän elämääsi, jotta jaksaisit ja voisit paremmin.

Murehtiminen voi olla tapa, josta voi opetella pois

Murehtiminen on yksi piirre, joka vaikuttaa olevan ominaista meille herkille. Tämä ominaisuus voi olla todella raskas kantaa, varsinkin, jos se alkaa vaikuttamaan meidän jokapäiväiseen elämään. Meidän vilkas mielikuvitus saa aikaseksi sen, että osaamme kuvitella kaikki mahdolliset seuraukset ja rakennamme kauhuskenaarioita toisensa perään.

Huolia on jokaisella enemmän tai vähemmän, mutta niiden murehtiminen ei useinkaan auta itse huoleen. Murehtiminen on myös eri asia kuin huolehtiminen. Voit huolehtia omasta terveydestäsi, perheestäsi ja ympäristöstäsi, mutta murehtiminen on usein menneisyyteen tai tulevaisuuteen liittyvää, ei tässä herkessä tapahtuvaa toimintaa.

Tästä voi kuitenkin opetella pois, ennenkuin se todella vie mennessään ja aiheuttaa ahdistusta ja jopa masennusta. On olemassa monia eri menetelmiä ja harjoitteita, joiden avulla voit harjoittaa mieltäsi pois murehtimisesta. Vaikeaa tästä tekee se tosiasia, että joudut tavalla tai toisella kohtaamaan kaikki murheesi. Et voi vältellä murheita siten, että päätät vain olla ajattelematta niitä, ne kyllä palaavat, entistä suurempina.

Kolma menetelmää joita voit kokeilla saadaksesi murehtimisesi hallintaan

Itse olen jo vuosia kirjannut ylös kaikki murheeni, silloin , kun ne alkavat painamaan liikaa. Jaottelen ne asioihin, joihin voin itse vaikuttaa, joihin tarvitsen apua ja sitten niihin, joihin en voi mitenkään vaikuttaa. Kun listaan asiat tällä tavalla voin ennenkaikkea päästää irti asioista, joihin en mitenkään voi vaikuttaa. Samalla saan aikaiseksi tehdä ne asiat joihin itse voin vaikuttaa, joko tekemällä itse tai pyytämällä apua. Toimii ainakin minulla oikein hyvin.

Moni asiantuntija suosittelee meille murehtijoille niin kutsuttua huolivarttia. Tämä on aika, jolloin saat luvallla huolehtia kaikista maailman murheista, oikein sydämen kyllyydestä. Päivän aikana kirjaat ylös kaikki murheet jotka tulevat mieleesi ja valitsemanasi ajankohtana murehdit sitten kaikki nämä asiat. Tämä menetelmä antaa sinulle hieman perspektiiviä asioihin.

Kolmas suosittelemani menetelmä on se, että kirjaat ylös huoliesi todennäköisyyden. Mielesi voi murehtiessa hypätä suoraan johtopäätöksiin, jotka kuitenkin voivat olla täysin epätodennäköisiä.

Voit kirjoittaa ylös asiat esimerkiksi näin:

  • Huolesi/ murehtimisen aihe
  • Pahinta mitä voi tapahtua
  • Parasta mitä voi tapahtua
  • Todennäköisin lopputulos
  • Jos pahin tapahtuisi, mitä voisin tehdä päästäkseni tilanteesta yli

Kun haastat huolesi tällä tavoin auttaa se sinua katsomaan huoliasi todenmukaisemmin ja näkemään ne uudessa valossa. Ehkä kaikki se paha, mitä olet mielessäsi ajatellut ja murehtinut ei koskaan tapahdukkaan.

Kun tiedostat herkkyytesi tiedostat myös ominaisuutesi

Kun tiedostat sen tosiasian, että herkkyys sinussa voi aiheuttaa murehtimisesi, voit aloittaa matkan pois tästä tavasta. Se, että omaat vilkkaan mielikuvituksen on ainoastaan hyvä asia ja kun vielä muistat murehtimistilanteessa itseäsi tästä piirteestä voi se jo helpottaa murheittesi hallinnassa.

Sitten on se tosiasia, että me herkät tarvitsemme niin paljon enemmän tasapainoa elämäämme, jotta voimme toimia ja voida hyvin. Väsyneenä ja kuormittuneena tai ylivirittyneenä emme todellakaan ole voimissamme ja ainakin itselläni nämä hetket ovat juuri niitä, joissa murehtiminen yleensä alkaa. Kun keho ja mieli eivät ole balanssissa kaikki tuntuu raskaalta ja vaikealta ja pienikin huoli ja vastoinkäyminen saa valtavat mittasuhteet.

Huolehdi siis itsestäsi ja jaksamisestasi, pyri tasapainoon, joka auttaa sinua elämään parasta elämääsi.

Kiitos että luit kirjoitelmani; Miten sinä voit hallita herkkyyden aiheuttamaa murehtimista. Jos haluat voit käydä lukemassa aikasemman kirjoitukseni, Mitä teet, kun elämä tuntuu murjovan, TÄSTÄ.