Muistathan käyttää herkkyyttäsi myös itseäsi kohtaan

Moni herkkä on luonnostaan taitava lukemaan ihmisten tunnetiloja ja vallitsevaa ilmapiiriä. Tuntosarvemme ovat liian paljon suuntautuneita ulospäin ja näin ollen emme käytä tätä osaamistamme itseemme läheskään niin paljon, kuin voisimme. Usein saatamme unohtaa itsemme kokonaan, koska olemme niin keskittyneitä toisiin ihmisiin ja heidän tunteisiinsa.

Miten tärkeää olisikaan, että edes hetkittäin keskittyisimme ainoastaan omiin tunnetiloihimme ja siihen, miten itse voimme ja käyttäisimme energiamme siihen sen sijaan, että olemme aina toisten ihmisten tunteiden vallassa. Vaikka se saattaakin alkuun tuntua itsekkäältä se ei sitä ole. Se on matka kohti vahvaa herkkyyttä.

Herkkyyttä, joka kääntyy myös armollisuudeksi ja itsetuntemukseksi, koska silloin, kun osaat tunnistaa omia tunteitasi voit myös erotella ne niiistä ulkoakäsin tulevista ärsykkeistä helpommin.

Muistathan käyttää herkkyyttäsi myös itseäsi kohtaan

Toisinaan herkkyys voi aiheuttaa sen, että sekoitat omat ja toisten tunnetilat. Et ehkä osaaa erotella niitä ja ihmettelet, miksi tunnetilasi muuttuu niin usein ihan sen mukaan, kenen kanssa olet tekemisissä. Huomaat tämän myös vievän mahdottoman paljon energiaasi.

Kun käännät tämän jatkuvasti päällä olevan tunnetutkasi itseesi on sinulla helpompaa opetella kuulostelemaan miten sinä toimit ja mitkä sinun tunteesi ovat.

Et enää peilaa jatkuvasti ympäristöäsi kun olet enemmän keskittynyt omiin tunnetiloihisi, et myöskään ole jatkuvassa tunteiden ryöpytyksessä, koska imet itseesi toisten ihmisten tunnetiloja. Voit erotella omat ja toisten tunteet helpommin ja pysyä tyynenä vaikka ympärilläsi myrskyäisikin.

Mutta miten tämän saa toimimaan ihan käytännössä?

Sinä olet elämäsi tärkein ihminen

Kuulostaa todella itsekkäältä eikö vaan, mutta onko se sittenkään itsekkyyttä, että opettelee tuntemaan itsensä ja sen myötä voi ottaa vastaan toiset ihmiset ja heidän tunteensa ilman, että ne imevät sinut kuiviin?

Se herkkyys joka sinussa on voi auttaa sinua paljonkin, kun asetat omat tunteesi ja ajatuksesi etusijalle. Kun omat tunnetilat ja tunteet tulevat itsellesi tutuiksi voit helpommin ottaa ne vastaan juuri sellaisina kuin ne milloinkin tulevat. Sinulla on helpompi sanoittaa tunteesi, koska tiedät, mistä ne syntyvät ja miten ne vaikuttavat sinuun.

Kun imet toisten tunnetiloja et koskaan saa niille vastauksia, koska ne eivät alkuunkaan ole sinusta kumpuavia tunteita. Se vie energiaasi ja saa sinut väsymään ihan turhaan.

Miten omia tunteitaan kannattaa opetella kuuntelemaan

Ensinnäkin, kehosi monesti kertoo sinulla, miten sinä voit. Kun tunnet olosi raskaaksi ja voimattomaksi, voit pysähtyä miettimään, mistä tämä johtuu. Oletko kenties tehnyt liikaa ”pitää tehdä asioita”, touhunnut liikaa tai vain ollut liikaa toisten ihmisten seurassa.

Jos olet ärtynyt ja vihainen voit tällöinkin pysähtyä miettimään mistä tämä johtuu, mikä aiheuttaa tämän tunteen itsessäsi, mistä se kumpuaa. Aina ei syy ole välttämättä se, mitä luulet sen olevan.

Suurin asia, mikä auttaa sinua tunteittesi ja tunnetilojesi tunnistamisessa on se, että tiedostat herkkyytesi ja sen miten se vaikuttaa sinuuna. Suuri ahdistus voi syntyä siitä, että olet luonnostasi syvällinen mietiskelijä ja analysoit asioita loputtomiin.

Se voi myös olla sitä, ettet tunne olevasi riittävä tai mietit liikaa mitä toiset ajattelevat sinusta.

Itseesi kääntyvä tunteiden ja tunnetilojen tarkastelu opettaa päästämään irti

Kun olet oppinut tunnistamaan tunteesi ja tunnetilasi voit myös oppia päästämään niistä irti. Et enää takerru jokaiseen tunteeseesi koska tiedostat niiden syntyperän ja sen, että ne loppujen lopuksi ovat vain tunteita, ei mitään totuuksia, jotka määrittävät milloin minkäkin tilanteen.

Kun tunteisiinsa ja tunnetiloihinsa oppii reagoimaan enemmän neutraalisti ovat niiden käsitteleminenkin helpompaa. Kun reagoit niihin uteliaisuudella kysyen itseltäsi, mitä tämä tunne haluaa minulle kertoa, on siinä vähemmän latausta ja se on helpompi ottaa vastaan.

Ja muistathan, jokainen tunne on tärkeä, ei ole positiivisia ja negatiivisia tunteita tai tunnetiloja. Kun otat ne vastaan ja hyväksyt sen mitä ne haluvat sinun tiedostavan, on sinun niin paljon helpompaa päästää siitä irti.

Kiitos, kun luit kirjoitelmani, Muistathan käyttää herkkyyttäsi myös itseäsi kohtaan. Jos haluat voit käydä lukemassa aikaisemman kirjoitukseni, Sinä päätät oletko uhriutuva herkkä vai vahvasti herkkä TÄSTÄ.

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää