Murehditko,vatvotko tai ylianalysoitko kaiken?

Herkkänä ihmisenä olet syntymästäsi saakka reagoinut kaikkiin ärsykkeisiin voimakkaammin. Otat aisteillasi sisään koko ympärilläsi olevan maailman, sen äänet, valon, tuoksut, sen mitä ihmiset tekevät ja sanovat. Omaat todella rikkaan mielikuvituksen ja kykenet näkemään niin uudet mahdollisuudet, kuin vaarat ympärilläsi.

Joskus mielesi jumittaa ja huomaat joutuvasi tilaan, jossa ajatukset kiertävät kehää, murehdit ja vatvot kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Otat omaksesi toisten ihmisten huolet ja murheet tai maalailet kauhukuvia omasta tulevaisuudestasti. Tiedäthän, että nämäkin asiat voivat aiheutua siitä, että olet herkkä?

Murehditko,vatvotko tai ylianalysoitko kaiken?

Herkkänä omaat erittäin vilkkaan mielikuvituksen. Olet todella taitava näkemään sen, miten asiat voisivat mennä ja näet usein uusia mahdollisuuksia siinä missä toiset antavat jo periksi.

Mutta vilkas mielikuvitus tuo myös mukanaan taipuvaisuuden liialliseen murehtimiseen, koska rikkaan mielikuvituksesi avulla osaat myös kuvitella kaiken sen, mikä voisi mennä pieleen. Näissä tilanteissa mielesi alkaa maalailemaan erilaisia tilanteita, joita analysoit loputtomiin ja asiasta kuin asiasta. Tämä jos mikä aiheuttaa sinussa enemmän ahdistusta, kuin ei niin herkille ihmisille.

Pahimmillaan tämä murehtiminen ja vatvominen sekä asioiden loputon analysointi vaikuttaa unesi laatuun. Heräät yöllä miettimään asioita ja kaikkihan me tiedämme mitä siitä seuraa. Pienikin asia saa valtavat mittasuhteet ja käyt mielessäsi läpi kaiken sen mitä olet ehkä sanonut tai tehnyt, mitä joku toinen on sanonut tai tehnyt.

Yksin ja väsyneenä mielesi käynnistyy usein ilman, että edes tiedostat, miksi. Kaikki vyöryy päällesi ja tuntuu raskaalta. Analysoit ja kertaat kaikkea sitä mitä on ja ei ole tapahtunut, kaikkea sitä, mitä voisi tapahtua.

Herkkänä oletkin oikea murehtimisen ekspertti, mutta tiedäthän, että murehtiminen ei ole vaarallista, niin kauan, kun se ei muutu jatkuvaksi, ahdistusta aiheuttavaksi asiaksi, joka vaikuttaa sinun arkeasi ja elämääsi. Tällöin ei kyse enää ole herkkyyden aiheuttamasta murehtimisesta vaan ahdistuneisuushäiriöstä, joka vaatii oman hoitonsa. TÄSTÄ löydät enemmän tietoa ahdistuneisuushäiriöstä

Mutta, mitä voisi tehdä silloin kun kaikki tuntuu vyöryvän päälle, kun murehtiminen vaan jatkuu ja jatkuu, etkä pääse siitä enää irti?

Murehtiminen on osa normaalia elämää, mutta sitä voi opetella säätelemään

Yksi hyvä tapa, jonka jokainen voi opetella on se, että päättää murehtivansa jotain asiaa oikein kunnolla, mutta ei juuri sillä hetkellä. Jos heräät keskellä yötä ja aloitat jonkin asian murehtimisen, voit sanoa itsellesi: ”tätä asiaa minun tuleekin todella murehtia ja analysoida, mutta vasta huomenna kello jotakin, koska päivällä tämän asian läpikäyminen tulee tuntumaan helpommalta”.

Kuten jo aikaisemmin kerroin, murehtiminen ja tapahtumien analysointi sinäänsä on vaaratonta. Se auttaa meitä huomaamaan, jos jokin on liian vaarallista ja auttaa meitä keskittymään tärkeisiin asioihin. Normaalissa tapauksessa murehtiminen ja analysointi ovat ohimeneviä asioita.

Kuitenkin me herkät omaamme myös vatvomisen taidon. Saatamme muistella vuosikymmeniä vanhoja tapahtumia, kuinka joku loukkasi meitä tai oli meitä kohtaan ilkeä. Kärvistelet häpeän tunteissa, joita vanhat tapahtumat sinussa herättävät ja kaivat esiin uuden ja uuden tapahtuman; silloinkin kun… ja voi kauhea, kun sekin sanoi minulle näin, vuonna keppi ja kivi.

Järkesi kyllä tiedostaa, että tämä kaikki on oikeastaan ihan hölmöä, muttet pysty pysäyttämään ajatuksiasi vaan murehdit ja vatvot, vatvot ja murehdit. Kuulostaako tutulta?

Älä tee murehtimisesta ja vatvomisesta suurempaa asiaa, kuin mitä se on. Anna tunteiden tulla ja muistuta itseäsi siitä, että tämäkin menee ohi.

Joskus onkin paikallaan todeta itselleen, että tämän asian olet jo käynyt läpi tuhansia kertoja eli tämän pitäisi jo olla loppuun vatvottu. Se on menneisyyttä ja et voi muuttaa sitä, mitä on jo tapahtunut.

Samalla voit todeta itsellesi, että kaikki ne uudetkin asiat joita tällä hetkellä vatvot tulevat joskus olemaan valmiiksi murehdittuja. Jos oikein ollaan sarkastisia, voit todeta, että puolen vuoden päästä et todennäköisesti vatvo enää näitä asioita, koska silloin sinulla on ihan uudet aiheet voita murehtia ja vatvoa.

Anna kuitenkin itsellesi lupa murehtia ja vatvoa sekä analysoida tapahtumia, mutta päätä siitä, milloin ja missä tilanteessa tämä tapahtuu. Se, että yrität olla miettimättä asioita ei tule sinua palvelemaan millään lailla. Murehtiminen ja vatvominen ovat osa herkkyyttäsi, osa sinua.

Ole kuitenkin armollinen itseäsi kohtaan, olet ihan hyvä tyyppi vaikka olisitkin tehnyt jotain ”väärin” tai olisit tuntenut häpeää eri tilanteissa. Se, että joku on sinua sanoillaan tai tekemisillään joskus loukannut, ei vielä kerro sinusta itsestäsi mitään totuuksia.

Muutama vinkki siihen, miten vähentää murehtimista

  • Hyväksy se, että murehdit asioita, mutta älä anna sille liikaa tilaa. Älä ajattele, ettei sinun tule murehtia asioita vaan päätä, että käyt asiat läpi oikein kunnolla. Päätä tietty aika jolloin tämä tapahtuu, esimerkiksi 30 minuuttia aamusta.
  • Kokeile meditaatiota ja/ tai mindfulnessia. Näiden avulla pääset kiinni nykyhetkeen. Ajatuksesi ja tunteesi saavat mahdollisuuden tulla ja mennä ilman että jumitat niihin kiinni.
  • Pyri elämään nykyhetkessä, ei menneisyydessä eikä tulevaisuudessa. Ajattele, että elät tässä ja nyt. Se mitä on tapahtunut on jo tapahtunut ja tulevaisuudesta et vielä tiedä. Mitä voit tehdä juuri nyt. Jos mielesi on jatkuvasti menneisyydessä tai tulevaisuudessa jäät paitsi tästä hetkestä. Asioista, jotka tapahtuvat juuri nyt.
  • Kirjoita ylös ajatuksesi ja tunteesi sekä kauhuskenaariosi. Kun olet tehnyt tämän ei sinun enää tarvitse miettiä näitä asioita ja voit sen sijaan keskittyä siihen, miten voisit ratkaista murheesi. Voit palata kirjoittamaasi myöhemmin, toteutuivatko pahimmat pelkosi? Useimmiten asiat ratkeavat paljon helpommin, kuin mitä olit ajatellut.
  • Käytä mielikuvitustasi positiivisiin asioihin. Silloin, kun käytät mielikuvitusta murehtimiseen ja vatvomiseen, olet mielikuvituksesi väärinkäyttäjä. Tämä ei auta sinua millään tavalla vaan painaa sinua enemmän alas. Sinulla on vilkas mielikuvitus. Käytä sitä, laadi suunnitelma, jonka avulla voit käyttää mielikuvitustasi johonkin luovaan.
  • Opettele näkemään asioita suuremmassa perspektiivissä. Pohdi, tuleeko nämä asiat, joita murehdin ja vatvon vaikuttamaan elämääni millään tapaa kahden viikon tai puolen vuoden päästä? Kuinka paljon painoarvoa minun tulee tälle asialle oikeastaan antaa?
  • ET ole yksin. Ehkä tärkeintä on muistaa, ettet ole yksin murheittesi kanssa. Meitä murehtijoita on paljon, meillä kaikilla on omat ongelmamme ja murheemme, jotka painavat mieltämme aika ajoin. Muista kuitenkin se, että jos murheesi ja vatvomisesi tuntuvat liian raskailta yksin kantaa, on apua aina saatavissa. On sinusta itsestäsi kiinni, otatko sitä vastaan.

Muistathan, että itsestäsi huolehtiminen on tärkeää

Herkkänä ihmisenä olet siis altis murehtimiselle ja asioiden loputtomalle analysoinnille ja vatvomiselle. Kaikki tämä korostuu etenkin silloin, jos olet väsynyt tai stressitasosi ovat liian korkealla. Tämän vuoksi on tärkeää, että opettelet kuuntelemaan itseäsi ja sitä, mitä merkkejä väsymys ja/ tai stressi saa sinussa aikaan. Sinun olisi myös hyvä oppia tapoja, joiden avulla voit palautua ja vähentää stressiä elämässäsi, jottet uuvuta itseäsi aivan täysin.

Aivan liian moni herkkä jättää huomioimatta omat väsymisen tai stressin aiheuttamat signaalit ja jatkavat hammasta purren eteenpäin. Lopputulemana ahdistusta, masennusta ja uupumusta. Muista, että herkkänä voit myös väsyttää itsesi hyvillä, mukavilla asioilla. Tämä johtuu taas siitä, että innostuessasi jostain, et malta kuunnella kehosi ja mielesi signaaleja siitä, että olisi aika ottaa hieman taukoja ja antaa itselleen aikaa palautua.

Jokainen ihminen murehtii ja vatvoo aika ajoin. Itse olen tässä asiassa oikein expertti ja vaikka käytössäni on monia eri tapoja, joiden avulla voin vähentää ja liventää murehtimista, ei se minulta aina onnistu. Kun asiat vyöryvät päälle oikein kunnolla, ei järki tahdo toimia. Vaikka tiedostaa sen, että suurentelee asioita, vatvoo menneitä, murehtii tulevaisuutta ja ihan turhaan, ei vaan saa otetta ajatuksistaan.

Näissä tilanteissa olen antanut itselleni luvan möyriä oikein kunnolla. Annan itselleni luvan murehtia ja vatvoa muutaman päivän, koska olen huomannut, että usein tälle on jokin syy, ja se syy voi olla jotain ihan muuta, kuin mitä alkuun luulee.

Kun opettelee kuuntelemaan itseään, voi jopa oppia jotain uutta. Niin ihmeellistä voi herkän elämä välillä olla.

Kiitos, että luit kirjoitelman, Murehditko, vatvotko tai ylianalysoitko kaiken? jos haluat, voit käydä lukemassa ikaisemman kirjoitukseni, Miten sinä voit hallita herkkyyden aiheuttamaa murehtimista TÄSTÄ.

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää