Näin voit arjessa tasapainottaa omaa jaksamistasi

Oletko henkilö, joka tarvitsee paljon omaa aikaa jaksaakseen? Tiedäthän, että tämä on täysin luonnollista meille herkille. Mutta miten voit ottaa omaa aikaa näinä poikeuksellisina aikoina, jossa koko perheesi voi olla kotona karanteenissa tai etäkoulussa/ etätyössä? Tarvitseeko omaa aikaa varten olla yksin, vai voiko oman ajan ottaa vaikka oletkin muiden ihmisten ympäröimänä?

Näin voit arjessa tasapainottaa omaa jaksamistasi

Palautuminen, lepo ja oma aika on tärkeää meille herkille, jotta jaksaisimme yhteiskunnan määräämässä tahdissa. Mutta miten onnistut saamaan omaa aikaa, jos lapset ovat kotona, ulos ei ehkä pääse eikä ole edes sitä ylimääräistä huonetta, jonne voit vetäytyä olemaan hetkeksi itseksesi.

Normaalissa arjessamme olemme voineet oppia säätelemään omia voimavaroja joiden kautta saamme aikaa niin palautumiseen, lepoon, kuin omaan aikaan, mutta tässä uudessa todellisuudessa, mihin olemme tahtomattamme joutuneet, vanhojen rutiinien noudattaminen ei ehkä olekaan mahdollista.

Itse tarvitsen normaalioloissakin paljon yksinoloa ja aikaa omille ajatuksilleni, jotta jaksaisin olla läsnä toisille. Tämä uusi tilanne aiheutti minussakin alkuun ärsytystä ja ahdistuneisuutta, kun koko perhe olikin koossa aamusta iltaan, joka päivä. Sitten aloin miettimään, miten voin ottaa aikaa itselleni ja ajatuksilleni, niin, ettei minun tarvitse eristäytyä omiin oloihini tuntikausiksi joka päivä, jotta pystyn pitämään energiani tasapainossa.

Yksi hyvä keino on opetella tiedostamaan se, mihin milläkin hetkellä suuntaat huomiosi, koska se, mihin huomiosi kiinnittyy, sinne myös energiasi virtaa. Jos huomiosi on jatkuvasti itsesi ulkopuolella, kaikki energiasi virtaavat sinusta pois päin. Kun taas keskität humiosi itseesi, energia jää sisääsi, niin hyvässä, kuin pahassakin.

Totuushan on se, ettemme voi jatkuvasti keskittää huomiotamme ainoastaan itseemme, koska silloin jäämme kaiken muun ulkopuolelle, emmekä ole toisille läsnä. Kaiken lisäksi jatkuva pääsi sisällä eläminen käy pitemmän päälle raskaaksi, jos et anna mielellesi muutakin mietittävää ja jäät omiin ajatuksiesi kanssa jumiin, olivat ne sitten totuuksia tai ei.

Tämän vuoksi onkin hyvä opetella tasapainottamaan huomiotasi niin, että pidät fokuksen itsessäsi, mutta olet kuitenkin läsnä myös toisille. Tämä vaatii hieman harjoitusta, mutta opittuasi tämän keinon, tulet huomaamaan, ettei ympärillä olevat ihmiset tai tapahtumat enää vie kaikkea energiaasi.

Miten opit tiedostamaan sen, mihin suuntaat huomiosi?

Tiedostamme kaiken ympärillämme tapahtuvan aisteillamme, mutta useimmiten käytämme vain ajattelukykyämme. Jatkuvan analysoinnin sijaan olisi hyvä, jos antaisit mahdollisuuden myös muille aisteillesi.

Kun opettelet tiedostamaan sen, mihin milläkin hetkellä suuntaat huomiosi, saat tehokkaan työkalun, jonka avulla voit säädellä omaa energiaasi. Herkän ihmisen tärkein voimavara onkin juuri energian säätely, koska sen avulla saamme elämästämme eniten irti ja voimme elää parasta elämäämme.

Ihan konkreettisina vinkkeinä oman tietoisuuden kasvattamiseen tahtoisin mainita joogan, meditaation tai mindfulnessharjoitukset. Jos aikasi tai mielenkiintosi ei näihin metodeihin riitä, voit kokeilla istahtaa hetkeksi, sulkea silmäsi ja vain keskittyä hengittämiseen. Kun suljet silmäsi, suljet myös yhden aiseistasi ja keskittymällä hengitykseen saavat myös aivosi pienen tauon jatkuvasta ajatustulvasta.

Jos ja kun elämäntilanteesi ei anna sinulle mahdollisuutta yksinolemiseen ja kaikenlaiset tarpeet tarvitsevat huomiosi on tärkeää, että opettelet kuuntelemaan itseäsi. Kun edessäsi on tilanne joka vaatii ongelmanratkaisukykyäsi tai tilanne on jollain lailla akuutti, on selvää, että huomiosi täytyy olla 100 prosenttisesti ulospäinkohdistettu.

Mutta näin ei voi olla kokoajan. Sinun täytyy myös osata suunnata huomiosi sisäänpäin itseesi, jotta voit tiedostaa omien energioidesi tasot ja kysyä itseltäsi, onko nyt aika ottaa omaa aika, vai voinko olla hetken läsnä toisille. Mihin energiasi riittää juuri tällä hetkellä?

Muutama vinkki, miten voit harjoittaa energiasi tasapainottamista:

  1. Kuuntele itseäsi, miten toimit arjesasi; elätkö pääsi sisällä vai onko huomiosi jatkuvasti ulkopuolellasi tapahtuvissa asioissa. Jo tietoisuus tästä auttaa oman energiasi säätelemiseen.
  2. Vaikka ajatus jatkuvasta ihmisten seurasta ahdistaisi, voit harjoitella sulkemaan niin kutsutun energiakenttäsi toisilta. Silloin et päästä toisia ihmisiä liian lähelle itseäsi ja he eivät pääse imemään energiaasi. Tällä tavoin voit jakaa energiaasi niin, että siitä riittää niin muille kuin itsellesi.
  3. Kun olet väsynyt, on luonnollista, ettet jaksa jakaa olematonta energiaasi toisille. Silloin kannattaa miettiä, onko nyt parempi, että pysyttelen itsekseni vai voinko sittenkin olla muiden seurassa ja hyväksyä sen, etten jaksa olla kovin vastaanottavainen tai keskusteluhaluinen. Useimmiten toiset ihmiset ja etenkin läheisesi ovat tyytyväisiä siihen, että olet heidän kanssaan ja osaavat hyväksyä sen, ettet aina anna 100 %.

Koska näinhän se on, useimmiten olemme itse kuvitelleet, että meidän pitää aina olla parhaimmillamme toisten seurassa. Sitten soimaamme itseämme siitä, jos emme tähän pysty ja huomaamme olevamme sivustaseuraajan roolissa jossain tilanteessa, koska emme jaksa jakaa olematonta energiaamme. Tällöin olisi hyvä vain hyväksyä tilanne ja luottaa siihen, että toiset kyllä ymmärtävät sen, eiväthän hekään ole aina täydessä vedossa. Ei kukaan ole.

Poikkeukselliset ajat aiheuttavat poikkeuksellisia tilanteita meidän kaikkien arkeen, mutta muista, tämäkin menee ohi. Nyt et voi tehdä muuta kuin parhaasi ja sekin riittää.

Kiitos, että luit kirjoitelmani Näin voit arjessa tasapainottaa omaa jaksamistasi. Jos haluat voit käydä lukemassa postauksen miten herkkyys ja uupuminen oikeastaan liittyvät toisiinsa täältä.

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää